28 Mayıs 2013 Salı

VişneAğacı Usulü Fas Yoğurdu Yapımı



Geçen sene meyveli yoğurtlarla ilgili sunum hazırlarken, yoğurt tüketimiyle ilgili değişik bilgiler edinmiştim. Mesela hiç baharatlı yoğurt yiyeniniz var mı? Edirneli bir arkadaşım karabiberle yiyordu. Suudi Arabistanda da tadı kimyona benzeyen bir baharat katıyorlar. O baharattan bana da getirmişlerdi, baharat tadının yanında hafif bir ekşimsilik katıyor. ( Denemek isterseniz, 2:1 oranında kimyon ve karabiber karışımına birkaç damla limon suyu eklerseniz benzer bir tat elde edebilirsiniz diye düşünüyorum.) Raib(Fas yoğurdu)'i de bu çalışmam sırasında, tesadüfen öğrenmiştim. İnternet dünyasında çok bilinen bir yoğurt değil... Bu sene, derste meyveli yoğurt olarak yapayım dediğimde baya bir aramam gerekti! (Bu nasıl bir okul yaa? dediğinizi duyuyorum galiba :) Burası Vet-Fak... Burda herşeyden bir parça var! )

Hayır, baharatlı bir yoğurt değil :)

Raib, aslında bir çeşit limonlu/portakallı yoğurt. Fas'ta özellikle Ramazan'da yeniliyormuş. Fas mutfağında şekerleme ve pastalarda kullanılan "Portakal çiçeği suyu" ile yapılıyormuş. Ama bunun yerine vanilyada konulabiliyormuş. Ben ise ev yapımı portakal-limon aroması ile yaptım :)

Malzemeler:
-3 litre pastörize süt
-120 gram süt tozu (daha yoğun iyi kıvam için)
-60 gram yoğurt mayası (ne kadar çok maya koyarsanız o kadar çabuk olur yoğurdunuz)
-Şeker yaklaşık bir çay bardağı (arzu ettiğiniz kadar)
-12 çorba kaşığı(1 tam dolu çay bardağı) ev yapımı portakal suyu aroması veya vanilya

Yapılışı:
Sütü ısıtırken şekeri ekleyin ve eritin.
Süt ılındığında süt tozunu elekten geçirerek katın, topaklanmamasına, iyi karışmasına dikkat edin. Süt tozu yoksa sütün suyunu uçurmak için kısık ateşte havada savurarak ısıtın. Bu önemli bir basamak...

Süt mayalama sıcaklığındayken önce aromanızı katın karıştırın sonra mayanızı ekleyin. Küçük kaplara doldurun ve mayalanmaya bırakın.Yaklaşık 6-8 saat kadar mayalanmalı. Eğer düşük sıcaklıkta (35°C civarı) uzun süre mayalama yaparsanız meyveli/aromalı yoğurtlarınızda aroma tadı, yoğurt tadından daha baskın olur. (Yoğurt yapma makineniz varsa işiniz çok kolay... Yoksa fırınızı 35 'ye ayarlayın ve 6 saat kadar mayalayın.)
Daha sonra yoğurdu buzdolabına alın bir gün dolapta dinlenmesini bekledikten sonra afiyetle yeyin..

Not:  Eğer yayvan kaplara dökerseniz yağ tabakası kalın olacağından aromayı daha net farkedersiniz... Benim yoğurdun kıvamı normal yoğurttan daha katıydı ve yerken sulanmıyordu... Aslı daha yumuşak kıvamlı da olabiliyormuş... Tadı ekşi değil ve ferah bir aroması oluyor. Kısaca ben beğendim...

Limon-Portakal aroması yapımı: Bir portakal ve yarım limonun suyunu sıkın.Portakal kabuklarının sadece turuncu kısımlarından biraz rendeleyin. Kaynatın ki biraz suyu uçsun, daha yoğun bir aroma oluşsun.

Aşağıdaki videodan nasıl yapıldığını takip edebilirsiniz:

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder