31 Ağustos 2010 Salı

Midyeye Dikkat

Geçenlerde haberlerde Küçükçekmece gölünün boya dökülmüş gibi yemyeşil olduğunu göstermişlerdi ve bunun nedenine zararlı alg üremesi demişlerdi. (Zararlı alg üremesinin nedeni ise fabrika atıkları...)
Bu alg üremelerinin bir tehlikesi de su ürünleri zehirlenmesiymiş.
Kabuklu su ürünleri, toksin üreten mikroorganizmaları taşımak suretiyle zehirlenmeye sebep olurlarmış.Midyede ASP, DSP, PSP adlı toksinler varmış. Denizlerimizin böbrekleri midyeler, bunları hepatopankreaslarında(karaciğer diyelim) tutuyormuş. Bunlardan ASP; uykuya, DSP; ishale, PSP ise felçe neden oluyormuş, tabi ki belli bir oranın üzerinde bulunmaları gerekiyor bu etkilerin görülmesi için. İnsanlardaki öldürücü dozu 0.3-1 mg kadardırmış. (Yani o kadar da korkacak bişey yok sadece bir bilemedin iki gün tatil yapıyorsun :P )
Staj yaptığım yerde midye istasyonlarından belli aralıklarla toplanan su kabukluları özellikle kum ve kara midyesi bu toksinler yönünden inceleniyor. Orda verilen bilgiye göre en çok rastlanılan ishal yapan toksin yani DSP.

Peki midyelerde toksinin zehirleyici düzeyde bulunduğu tesbit edilirse ne oluyor?
Bu durumda istasyon takip altına alınıp, midyeler yeniden toksikolojik olarak inceleniyormuş. Yine toksin düzeyi yüksekse istasyon bir yıl boyunca dinlenmeye bırakılıyor yani ordan midye toplanmıyormuş.Bir yıl sonraki kontrollerde hala toksin seviyesi yüksekse o zaman istasyon kapatılıyormuş.
Midyelerdeki toksin düzeyinin yüksek olması suyun kirlilik derecesini de belirttiğinden çevrede gerekli önlemlerin alınması çok önemliymiş.

Kafkas üniversitesinin yaptığı araştırmaya göre bizim midyelerde toksin seviyesinin en yüksek olduğu zamanlar ilkbahar sonu ve yaz mevsimiymiş. Zaten o mevsimde de midye tavsiye edilmiyormuş, midye mevsimi ocakla başlayıp nisanda bitmiş oluyormuş.  (Meraklısına Kafkas üni.nin araştırması  ve kabuklu su ürünü zehirlenmesi belirtileri(vs.))

Midye dolma sevenler artık daha dikkatli davranırlar sanırsam... Belki de kendileri yapmak isterler... İşte o zaman şuraya bi göz atın hem midye alırken nelere dikkat edilmeli onları da anlatıyor, derim :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder