8 Şubat 2008 Cuma

William Shakespear

Shakespear tartışılmaz çok büyük bir oyun yazarıdır.Fakat gerçekte yaşayıp yaşamadığı , Shakespear'ın müstear bir isim olduğu, en çok tartışılan konulardan olmuştur.Hayatıyla ilgili tam ve kesin kanıtlar bulunmamasına rağmen İngilizler böyle bir laf cambazını kendilerine mal etmek için yaşadığını tam gaz savunuyorlar.(Sheakespear'in için daha ayrıntılı bilgi için burdan.)

Yaşamadığının iddia edilmesinde, adının büyük bir payı vardır.Shakespear 'ı shake/spear diye iki kelimeye ayırdığımızda "sopa sallayan" anlamında bir kelime ortaya çıkmaktadır.(İngilizce'de shake:sallamak, spear:mizrak, sopa)

İkinci olarak yetersiz eğitim görmüş sıradan birinin bu kadar iyi bir edebiyatçı olması arasında bir uçurum olduğu iddia edilmiş hatta Romeo ile Juliet'in, Hamlet'in, Venedik Taciri'nin, Macbeth'in, Bir Yazdönümü Gecesi Rüyası'nın gerçekte Sir Francis Bacon, Oxford 17. kontu Edward de Vere ya da Christopher Marlowe tarafından yazılmış olabileceği iddia edilmiştir.

Üçüncü olarak, Robert Valenza adlı bir Amerikalı matematikçi tarafından geliştirilen bilgisayar programı ile yapılan mukayese neticesinde, Shakespeare'in eserlerindeki üslub ile I. Elizabeth'in üslubu arasında çok büyük bir benzerlik tesbit edilmiştir.

*Küçücük bir oğlancıktım,
Rüzgar esti, yağmur yağdı, ıslandım.
Oyuncaklarımın elinde oyuncaktım.
Yağmur yağdı bütün gün, ıslandım.

**Savaşır gözlerimle gönlüm öldüresiye senin güzelliğinin ganimeti yüzünden;gözüm kovar gönlümü seni görmesin diye,gönlüm ister gözüme pay vermemek yüzünden.

**Kölen olmuşum senin,elden başka ne gelir,El pençe divanım ben arzuna,buyruğuna;Geçirdiğim saatler baştan başa bir hiçtir,Sen istemezsen eğer hizmetlerim boşuna.

***Hayat, gelip geçen bir gölgedir.
***Konuşmadan önce düşün ki konuştuktan sonra düşünmeyesin...
***Yağmuru sevdiğini söylüyorsun ama yağmur yağınca şemsiyeni açıyorsun, güneşi sevdiğini söylüyorsun ama güneş açınca gölgeye kaçıyorsun, rüzgarı sevdiğini söylüyorsun rüzgar çıkınca pencereni örtüyorsun. İşte bundan korkuyorum çünkü beni de sevdiğini söylüyorsun.

****Olmak yada olmamak, işte tüm mesele bu!

*William sheakespear, Onikinci Gece
**William sheakespear, Romeo ve Juliet
***William sheakespear özdeyişleri(derleme)
****William sheakespear, Hamlet

4 yorum:

  1. Shakespeare'e merak salmış biri olarak keyifle okudum yazını. Kimin söylediği elbet önemlidir ama ne söylediği daha mühimdir bence, sence?

    YanıtlaSil
  2. Bence de öyle.Sonuçta bunları yazan bir adam da olsa, kadın da olsa, anonim de olsa biri/leri bunu yazmış.Güzelde yazmış.

    YanıtlaSil
  3. Shakespare'in herhangi bir kitabını tam olarak bitirmedim. Aldığın numuneler "Neden okumadın?" diye kendime sormama neden oldu. En kısa sürede bir Shakespare eseri okumayı kafaya koydum, rotayı gösterdiğin için teşekkürler.

    YanıtlaSil
  4. İnsanlar genelde sheakespear deyince "Olmak yada olmamak, işte bütün mesele" dizelerini anımsıyorlar, oysa ki William Sheakespear araştırılınca o kadar güzel ve günümüze uygun sözleri ile karşılaşmak mümkün ki bir yaşam biçimi gibi adeta, güzel bir yazı olmuş ellerine sağlık...

    YanıtlaSil